Naziv projekta:
“Pedagoški i andragoški izazovi u kontekstu kućne izolacije djece do 18 godina u vrijeme pandemije COVID-19”
Voditeljica projekta:
Akademkinja Adila Pašalić-Kreso
Odbora za pedagoške nauke Odjeljenja društvenih nauka
Teorijsko polazište:
Pedagogija i andragogija kao odgojne znanosti imaju važno mjesto u istraživanjima, analizama i procjenama efekata pandemijske izolacije na kvalitetu života djece i mladih, ali i zadaću pojašnjavanja efekata na populaciju odraslih kao odgajatelja djece i mladih koji definiraju ozračje odrastanja. Kao zemlja u tranziciji, sa iskustvom ratnog sukoba i krize nastale ratnim razaranjima i poratnim političkim tenzijama, baštinimo istraživanja o odrastanju generacija djece koja su u ratnim okolnostima prolazila kroz školovanje i prilagodbu u posebnim životnim uvjetima. Prirodne katastrofe poput zamljotresa I poplava i iskustvo suočavanja u tim krizama podložni su analizi I usporedbi sa krizom koju trenutno živimo. Pandemijska situacija kao situacija nove krize sa kojom se suočavaju i djeca i odrasli u BiH ima neke zajedničke karakteristike sa prethodno proživljenim krizama, ali i brojne osobitosti koje donose jedno novo, nepoznato iskustvo odgoja, obrazovanja i školovanja.
Cilj projekta:
Osnovni cilj ovog istraživanja je višeslojno sagledavanje pedagoško-andragoških implikacija (pozitivnih i negativnih efekata) promjene u obrazovnoj i odgojnoj paradigmi izazvane obrazovnim alternacijama u pretakanju tradicionalnih didaktičkih aktivnosti u svijet digitaliziranog života i on-line učenja i školovanja
Ovo sagledavanje doprinosi:
Shvaćanju promjene vrijednosti koje je zastupala tradicionalna nastava i tradicionalna obrazovna paradigm (nezamjenjivi živi kontakt, materijalizacija objekata učenja koji se doživljavaju svim čulima i sl.)
Razumijevanju koncepta uskraćivanja živih socijalnih kontakata (vršnjaci, članovi šire obitelji), insistiranja na pasiviziranju fizičkih aktivnosti (boravak u zatvorenom, skučenom prostoru), te uvođenja zabrana i pravila ponašanja u jednom klasteru u pandemijskoj situaciji (obitelj i šira obitelj-genracija baka i djedova) u relaciji sa ulogama i dobi čovjeka (djeca, mladi i odrasli)
Pojašnjavanju dječje percepcije osnovnih prednosti I nedostataka on-line nastave s obzirom na dob
Pojašnjavanju nastavničke percepcije novonastale obrazovne situacije izazavane pandemijom
Pojašnjavanju roditeljske percepcije novonastale obiteljske I obrazovne situacije izazavane pandemijom
Uočavanju slijepih mrlja u ovim različitim doživljajima iste situacije i poboljšanju komunikacije na relaciji dijete-roditelj-nastavnik
Konkretnim prijedlozima za buduća ponašanja u obrazovanju i odgoju koji se oslanjaju na znanstvene nalaze i rezultate istraživanja